“Saorma a devenit pentru romani ce este sandvisul cu bagheta si jambon pentru francezi, pizza pentru italieni sau hamburgerul pentru americani. Adica o varianta de masa completa si practica luata de la colt de strada”, spune nutritionista Mihaela Bilic, care ne da si cateva sfaturi de care sa tinem cont data viitoare cand mergem la fast-food-ul de la colt de strada.

Atentie la proportiile corecte dintre ingrediente:
“Saorma este un produs echilibrat din punct de vedere nutritiv pentru ca aduce laolalta toate cele 3 grupe de nutrienti: glucidele din lipie si cartofi, proteinele din carne si grasimile din sos. Singura noastra grija trebuie sa fie respectarea proportiilor corecte dintre ingrediente, adica sa nu exageram cu cantitatea de cartofi si de sos. In general saorma contine un gramaj fix in ceea ce priveste carnea, noi o putem "personaliza" in ceea ce priveste tipul de sosuri/salate. Evitati varianta "o saorma cu de toate", care poate dubla numarul de calorii fara sa existe un beneficiu real si pentru gust."

Saorma, mai sanatoasa decat produsele de patiserie
“A manca saorma din cand in cand (de maxim 2ori/sapt) este un obicei ce nu are niciun efect negativ asupra sanatatii sau siluetei. E cu siguranta o alegere mai buna decat produsele de patiserie, snacks-urile, chipsurile si alte alimente de rontait. In final saorma este portia de carne, paine si salata rulata intr-un sandvis in loc sa fie pusa in farfurie. Atata vreme cat suntem zgarciti cu sosurile si cartofii, saorma poate reprezenta o alegere isteata ce tine cont de ritmul alert al vietii de zi cu zi”.

Cum sa mananci saorma si sa nu te ingrasi:
“Saorma poate fi un aliment nepericulos pentru silueta daca ne limitam la lipie, carne si legume (castraveti murati, salata verde, rosii, varza), fara cartofi si sos nu depaseste 250-300cal/bucata. Pentru fiecare lingura de sos adaugati 50cal si inca 100 minim pentru cartofi si veti obtine rapid o saorma de 600cal.

Pentru un adult, a manca o saorma cu un iaurt de baut inseamna a avea o masa corecta, echilibrata, care te tine satul 3-4 ore. Saorma este un produs tip fast-food care se prepara rapid, dar care nu trebuie mancata repede, pe fuga. Nu produsele de fast-food sunt nesanatoase, ci cantitatea mare in care le consumam, frecventa cu care apelam la ele si faptul ca le infulecam repede, fara sa le savuram.”


Dr. Mihaela Bilic este medic primar in nutritie. O puteti gasi la Centrul Medical Provita, telefon 0730635357.