100 de milioane de ursuleti gumati sunt produsi in fiecare zi in toata lumea, iar daca ar fi sa pui cap la cap toate jeleurile de acest fel produse intr-un an, am putea inconjura pamantul de 4 ori.

Cu aceste cifre se lauda una dintre cele mai mari companii producatoare din lume, Haribo. Totul a pornit, insa, in 1920 cu o punga de zahar si ideea unui muncitor german. Hans Riegel din Bonn era nemultumit de job-ul sau intr-o fabrica de dulciuri, asa ca a decis sa puna pe picioare propria afacere. La inceput facea dropsuri albe in propria bucatarie, iar sotia sa le livra clientilor. Numele afacerii care avea sa devina un brand de renume mondial era o combinatie a unui grup de cate doua litere din numele sale si numele orasului: Ha(ns) Ri(egel) Bo(nn) = Haribo.

La cativa ani dupa, Riegel a venit cu ideea ce avea sa il imbogateasca peste noapte: a inceput sa produca jeleuri cu gust de fructe in forma unor ursuleti dansatori, extrem de populari la acea vreme in toate targurile, balciurile si festivalurile europene. Desi Riegel este cel creditat cu inventarea acestui produs, el nu a facut altceva decat sa imbunatateasca o reteta care exista de cateva secole.

Jeleurile gumate seamana cu rahatul turcesc sau cu bomboanele din orez japoneze. In plus, cu mult inainte ca Riegel sa incepa sa produca ursuleti sai gumati, jeleurile aromate existau deja pe piata, insa nu aveau acea textura gumata pe care toti o adora si astazi. Pana la inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial afacera detinuta de Hans Riegel era deja infloritoare si avea 400 de angajati, care produceau 10 tone de bomboane pe zi.

Firma a fost lovita serios razboi. Hans Riegel a murit in 1945, iar cei doi fii ai sai au fost luati prizonieri. In aceasta perioada doar 30 de angajati mai lucrau pentru a onora comenzile. In cinci ani dupa inchierea conflictului mondial cei doi fii repuneau afacerea pe picioare, iar in 1960 promovau ursuletii gumati in toata Europa.

In 1975, jeleurile ursuleti ajungeau si in Statele Unite unde au starnit o adevarata revolutie si competitie pe piata producatorilor de dulciuri, care au venit in 1981 cu variante locale la fel de apreciate. Totusi, cunoscatorii pot sa jure ca ursuletii gumati sub marca germana raman in continuare cei mai buni, cu textura mai placuta si arome mai intense si mai apropiate de cele naturale.